niedziela, 27 kwietnia 2014

o sukience...


"Sukniasukienka – wierzchni jednoczęściowy strój kobiecy, okrywający tułów i nogi, często także ręce. W przeszłości był to ubiór zarówno męski jak i kobiecy. Suknia wyewoluowała z wczesnośredniowiecznych płaszczy i peleryn na skutek zmiany ich kroju i udoskonalenia tkanin. Za moment pojawienia się sukni uważa się upowszechnienie w połowie XV wieku wąskiego, dopasowanego do sylwetki stroju cotardie (istniało męskie i kobiece). Kobiece miało wysoki stanik, rozszerzany do połowy bioder i przechodzący w spódnicę. Stanik z przodu miał głębokie wcięcie i u góry był zakończony kołnierzem. Taki krój sukni optycznie wyszczuplał sylwetkę" źródło - wikipedia
Tyle teorii. Sukienka to podstawa garderoby każdej kobiety. Przez wieki zmieniała swój fason, od wspomnianego wcześniej cotardie, przez dziewiętnastowiecznych krynoliny, w których trudno było chodzić, gdyż były usztywnione na stelażach z drutu i bardzo ciężkie, aż do wieku dwudziestego, kiedy to moda szeroko rozwinęła swe skrzydła. Przede wszystkim Coco Chanel miała w tym swój wielki wkład, gdy pod koniec I Wojny Światowej i w okresie dwudziestolecia międzywojennego wylansowała proste sukienki z dżerseju, o długości za kolano, oraz słynną "małą czarną", którą ma w szafie zapewne każda z nas. Prostota, elegancja i klasyka to naczelne hasła mody z tamtego okresu, które przetrwały pomimo kryzysu kolejnej wojny prawie do lat 50'. Jeszcze w 1947 Christian Dior zaproponował dwa fasony - wąski, tzw. ołówkowy, z długością do połowy łydki, lub sukienkę/spódnicę szeroko kloszowaną, szytą z koła i usztywnioną halkami (sylwetka Corolle). W drugiej połowie lat 50 popularna stała się również szmizjerka - sukienka o kroju koszuli, zapinana na guziki, z paskiem w talii. 
Aż przyszły lata 60, kiedy dorastać zaczęło pierwsze powojenne pokolenie młodzieży... Moda zrobiła nagły zwrot w stronę luzu, koloru, wolności, czyli haseł, które stały się manifestem młodych ludzi. Triumf zaczęła święcić trapezowa sukienka o linii A, kobiety zaczęły ubierać mini, królowały kolory i szalone geometryczne wzory. Przetrwały one i kolejną dekadę, ale w latach 70 pojawił się również styl hippie/boho, a więc powiewne, długie maxi, sukienki robione na szydełku, zdobione koralikami, piórkami i naturalną biżuterią.
Lata 80 XX wieku to przede wszystkim styl wylansowany przez Madonnę - niegrzeczna, rockowa dziewczyna, która nosi tiulowe halki i gorsety, dużo biżuterii, połyskliwe, obcisłe sukienki mini w lamparcie cętki i opaski we włosach. 
Z kolei następne dziesięciolecie wprowadziło trend a la serial "Dynastia" - suknie z poduszkami na ramionach, marszczone, asymetryczne i bardzo kobiece. Dalej również królowały zwierzęce wzory, ale pod koniec dekady modne stały się sukienki w kwiatki, oraz tzw. ogrodniczki.
Wiek XXI to już pełna dowolność fasonów, kolorów, stylów. Moda zaczęła zataczać koło, co sezon lub dwa projektanci proponują nam powrót do jakiegoś dawnego trendu, był już i fasony ołówkowe, i nadal na czasie kloszowane, były też mini.
Ja dziś proponuję trapezową jak w kolorowych latach 60', w tonacji bieli i turkusu, motyw kwiatowy. Zestawiłam ją z prostymi biały sandałkami i żakietem. Biżuterii brak, a jako jedyna błyskotka występuje srebrna kopertówka i zegarek.
Wyszedł mi taki dość długi post, ale uwierzcie, musiałam się mocno ograniczać, bo to temat rzeka. Tym, którzy wytrwali i przeczytali do końca bardzo dziękuję!




Zdjęcia GNESHKA


Zegarek/watch - Swatch
 Sandały/sandals - OASAP
Kopertówka/clutch - H&M
Sukienka/dress - Karen-Styl
Marynarka/jacket - Sheinside

48 komentarzy:

  1. delikatna kobieca stylizacja:)
    podoba mi sie:)

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. butki mi się bardzo podobają :)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Prześlicznie Paula:) sukienka jest naprawde urocza i bardzo pasuje do Twojej urody:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Slicznie bardzo mi sie podoba stylizacja oraz makijaz (rzadko zwracam na niego uwage a tutaj wyglada bardzo dobrze dla mnie lajka w tym temacie) :)
    ps.wytrwalam do konca=ciekawy post :)

    OdpowiedzUsuń
  5. czyli - z historią sukienki za pan brat ;)
    nie lubię na sobie takich wzorów (w ogóle nie lubię właściwie na sobie wzorów ;P), ale - jak widać - całe mnóstwo kobiet bardzo wygląda w takich sukienkach :) dziewczęco wyszło, fajnie. lekko i wiosennie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajny print ma sukienka. Podoba mi się również kolorystyka, jest wiosennie, a takich widoków brakuje za oknem :(

    OdpowiedzUsuń
  7. bardzo ciekawy wpis :) a sukienka jest przesliczna :) klikniesz w banner sheinside ? :) bardzo mi zależy :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ależ mi się podobasz w takiej kolorystyce! Dosłownie promieniejesz, nie mogę się napatrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Rewelacyjna całość - kobieca, delikatna:-)

    Pozdrawiam ciepło,
    Mayoume

    OdpowiedzUsuń
  10. sukienka jest boska
    sama uwielbiam sukienki :)
    zestaw przepiękny

    pozdrawiam serdecznie
    Marcelka Fashion

    :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetna stylizacja - najbardziej podoba mi się sukienka. Bardzo fajne kolorki i pięknie w nich wyglądasz. Po prostu SUPER!

    OdpowiedzUsuń
  12. :) Twoja stylówa też jest świetna!

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękna sukienka ;)
    http://kosme-teria.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. sukienka bardzo ładna, ale jakie Ty masz włosy! *.*

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetnie wyglądasz w tej sukience:)

    OdpowiedzUsuń
  16. uwielbiam wszelkie suknie, sukieneczki! Twoja jest śliczna!

    OdpowiedzUsuń
  17. swietny look ,sukienka bardzo mi sie podoba <3

    OdpowiedzUsuń
  18. Wyglądasz olśniewająco :))) Sukienka jest piękna :)

    Pozdrawiam, swiatcharlotty

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetna, kobieca stylizacja. Bardzo mi się podoba ta sukienka i butki :)!

    OdpowiedzUsuń
  20. Pięknie wyglądasz! Delikatnie i kobieco :)
    Pozrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Śliczna kiecka i te buty <3

    OdpowiedzUsuń
  22. Rewelacyjna sukienka, szalenie mi się spodobała :) Cały strój prezentuje się na Tobie znakomicie :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Sukienka i torebka śliczne. Bardzo fajny blog.;-)
    Obserwuje i zapraszam do mnie

    http://claudiamodaiuroda.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. A ja do sukienek przekonalam sie dopiero niedawno, chyba "doroslam" do nich.. lepiej pozno niz wcale;)
    Twoja jest sliczna, oryginalna, piekna kolorystycznie. Poza tym lubie takie kroje nieco retro, a Tobie w nich swietnie!
    Pozdrawiam Paulinko! Anka

    OdpowiedzUsuń
  25. Co ja mogę powiedzieć.
    Brak mi słów bo jest niesamowicie <3

    BB :*

    OdpowiedzUsuń
  26. pięknie wyglądasz! cudowna sukienka:*)

    OdpowiedzUsuń
  27. Kochana, nie wiem ja ty to robisz ,ale z dnia na dzien coraz bardziej zachwycasz :)
    Sukienka superowa!

    OdpowiedzUsuń
  28. Śliczna torebeczka! bardzo ładnie komponuje się z tą sukienką

    OdpowiedzUsuń
  29. Kochana! cudownie wyglądasz!

    pozdrawiam:* i życzę wspaniałej majówki
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  30. Klasycznie i z elegancją, podoba mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Śliczna sukienka!
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Pieknieee!!! Jestem zachwycona ta sukienka <3 Cala stylowka cudowna, takie lata 60' uwielbiam!
    Pozdrawiam,
    Aleksandra
    www.inspireyourlifenow.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń